Technological progress and society эссе. Scientific and Technological Progress, устная тема по английскому языку с переводом. Топик. Видео с ресурса Интернет

Scientific and technical progress

The basis of scientific and technical progress of today is new informational technology which is very different from all the previous technologies. Thanks to up-to-date software and robots new informational technologies can make many processes much faster and transmit information more quickly. It is important today because the quantity of information grows rapidly.
New informational society has its peculiarities. Firstly, more and more employees work in the sphere of service and information. Secondly, more and more huge databases appear to collect and store the information. And finally, information and IT become goods and start playing important part in the country"s economy.
These processes affect social structures and values.
It becomes important to learn to get new knowledge quickly and sometimes to change your qualification. IT can first lead to unemployment, but later create even more workplaces especially for highly qualified professionals. While the hardest work can be performed by robots and routine calculations by computers, in the future people with the most creative mind and numerous fresh ideas will get better career chances.
On one hand technology development gives more access to professional and cultural information and leads to new forms of individual enterprises, but on the other hand there is a danger of total control of private life unless special laws are enforced by the government.
Another danger is «intellectual terrorism» when computer viruses block important programs.
There are other directions of technical and scientific progress of today.
One of them is the development of new ecologically clean sources of energy using sun, gravitation, winds or rain. New kind of transports and new agricultural methods that do not harm our nature are being developed today.
Breakthroughs in science have led to creation of artificial viruses for new medicines and products, body organs for transplantation and productive soils for growing vegetables and crops. Many new materials and technologies are being used in our everyday life.
All these innovations may have influence on our life, social relations and globally on our Earth.
The influence can be very different: from psychological and health problems of children who spend too much time online to an opportunity to prevent genetic diseases for future generations.
But the most difficult problems the humanity faces are global problems.
The first and foremost is ecological problem: pollution of air, water and soil, exhaustion of natural resources. Renewable natural resources such as oxygen, forests, flora and fauna do not have enough time to regenerate. This leads to different changes in climate and nature such as depletion of ozone layer and other things that has not been properly studied by scientists yet.
Other crucial problems include wars, epidemics, and demographic problems.
The only way to solve them is to work globally and in cooperation with other countries. And here the humanity should find a way to use new technologies for the common good. The solution of these problems cannot be postponed because otherwise people will have fewer chances to survive on this planet.

Научно-технический прогресс

Сегодня в основе научного и технического прогресса лежат новые информационные технологии(ИТ), которые значительно отличаются от всех предыдущих технологий. Благодаря новейшему программному обеспечению и роботам, новые ИТ могут ускорить многие процессы и быстрее передавать информацию. Сегодня это важно, потому что количество информации быстро растет.
Новое информационное общество имеет свои особенности. Во-первых, больше и больше сотрудников работают в сфере обслуживания и информации. Во-вторых, появляется все больше огромных хранилищ баз данных, для сбора и хранения информации. И наконец, информация и ИТ становятся товарами и начинают играть важную роль в экономике страны.
Эти процессы влияют на социальные структуры и ценности.
Становится важно получать быстро новые знания и иногда менять свою квалификацию. ИТ вначале могут привести к безработице, но затем создают даже большее число рабочих мест для высококвалифицированных специалистов. В то время как самая тяжелая работа может выполняться роботами, а стандартные вычисления компьютерами, в будущем люди с самым творческим сознанием и большим количеством свежих идей будут иметь лучшие карьерные возможности.
С одной стороны, развитие технологий дает больше доступа к профессиональной и культурной информации и приводит к созданию новых форм индивидуальных предприятий, но с другой стороны, есть опасность тотального контроля над частной жизнью, если специальные законы не будут приняты правительством.
Другая опасность - это «интеллектуальный терроризм», когда компьютерные вирусы блокируют важные программы.
Есть и другие направления развития научно-технического прогресса сегодня.
Одно из них это развитие новых экологически чистых источников энергии, используя солнце, гравитацию, ветер или дождь. Сегодня развиваются новые виды транспорта и новые сельскохозяйственные методы, которые не вредят природе.
Научные открытия привели к созданию искусственных вирусов для новых лекарств и продуктов, органов для трансплантации и производительных почв для выращивания овощей и злаков. Множество новых материалов и технологий используются в нашей повседневной жизни.
Все эти новшества могут иметь влияние на нашу жизнь, социальные взаимоотношения и в мировом масштабе на нашу Землю.
Влияние может быть различным: от психологических проблем и проблем со здоровьем у детей, которые проводят слишком много времени в интернете до возможности предотвращать генетические заболевания у будущих поколений.
Но самые сложные проблемы, с которыми сталкивается человечество - это глобальные проблемы.
Первая и главная это экологическая проблема: загрязнение воздуха, воды и почвы, истощение природных ресурсов. У возобновляемых природных ресурсов, таких как кислород, леса, флора и фауна не хватает вре¬мени на восстановление. Это приводит к различным изменениям в климате и в природе, таким как истощение озонового слоя и другим явлениям, которые еще не достаточно изучены учеными.
Другие ключевые проблемы это войны, эпидемии и демографические проблемы. Единственный способ решить их - работать глобально и в сотрудничестве с другими странами. И здесь человечество должно найти способ использовать новые технологии для общего блага. Решение этих проблем нельзя откладывать, иначе у людей останется меньше шансов выжить на этой планете.



Vocabulary:

access - доступ
affect - влиять
breakthrough - открытие, достижение, научный прорыв
calculation - вычисление
common good - общее благо
crops - зерновые культуры
crucial - важнейший, ключевой
database -базаданных
development - развитие
to develop - развивать
to enforce - зд. приводить в силу (закон)
to face - сталкиваться
genetic - генетический
global - глобальный, всемирный
to harm - вредить, наносить вред
highly qualified - высококвалифицированный
humanity - человечество
to lead - вести к чему-то
otherwise - иначе, в противном случае
peculiarities - особенности
postpone - откладывать, переносить (во времени)
properly - как следует, должным образом
quantity - количество
rapidly - быстро
to regenerate - восстанавливаться, возрождаться
renewable natural resources - возобновляемые природные ресурсы
routine - обычный, стандартный
software - программное обеспечение
to solve a problem - решать проблему
solution - решение
source - источник
survive - выживать
transmit - передавать, переслать
unemployment - безработица
up-to-date - новейший, современный
values - ценности

Answer the questions
1. Why is IT progress different from other progresses?
2. What are the peculiarities of information society?
3. What is the role of information in this society?
4. According to the text who will have better career chances in the near future and why?
5. What are the possible dangers of wide access to information?
6. What ecologically clean sources of energy do you know?
7. How can scientific innovations influence our everyday life?
8. What are the key problems that humanity faces today?
9. How can these problems be solved?
10. What ecological problems are mentioned in the text?
11. What are the benefits of the scientific and technical progress?
12. What are the drawbacks of the scientific and technical progress?
13. Find in the text synonyms to the words «new», «fast», «important» and «to send». Can you think of other synonyms to these words?
14. Translate the underlined words and use them in your own sentences.

Разделы: Иностранные языки

Класс: 11

Тип урока: развитие умений диалогической речи.

Вид урока: комбинированный.

Цель: комплексное формирование лексико-грамматических навыков учащихся в рамках темы, обучение устной речи в рамках темы “Научно-технический прогресс”.

  • образовательные –
систематизировать лексический материал по теме “Компьютерные технологии”, совершенствовать навыки аудирования текста с общим охватом содержания и с извлечением конкретной информации, совершенствовать навыки чтения с извлечением нужной информации, совершенствовать грамматические навыки описания действий в прошлом, совершенствовать умения диалогической речи;
  • воспитательные –
  • воспитывать умение работать в группах, парах, индивидуально;
  • развивающие –
  • способствовать развитию творческих способностей учащихся, развивать умение выражать свое мнение и приводить аргументы, развивать навыки самооценивания в процессе обучения.

    Оснащение урока (технические средства обучения): компьютер, проектор, аудиозаписи, раздаточный материал.

    Ход урока

    1. Организационный этап.

    Teacher: Good morning everybody! Glad to see you again! Sit down please.

    2. Сообщение темы и цели урока.

    Teacher: So, boys and girls, today we are going to talk much about computers. The topic of our discussion is “Computers: friends or foes?” Please, read the statement on the blackboard and try to guess what the main aim of our lesson is:

    “Computers aren’t intelligent, they only think they are”

    (Учащиеся высказывают свои идеи.)

    3. Речевая разминка. Актуализация лексики по теме.

    А. Fill in the mind map.

    Работа ведется фронтально, назвавший свой вариант последним – победитель.

    Примерные ответы учащихся:

    • searching for information
    • typing and keeping information
    • listening to music
    • watching films
    • printing documents
    • using e-mail
    • chatting with friends and relatives
    • using social networks…

    В. A computer quiz. Answer the questions. Use the words in the box:

    (Работа организована в парах, дается время обдумать ответы на вопросы, затем каждая пара дает свои ответы, дополняя или поправляя при этом своих одноклассников.)

    1. What computer system makes it possible to send letters very quickly?
    2. What system allows computer users around the world to send and to obtain information?
    3. What programs provide colorful pictures and sound?
    4. What is the name of a computer-created “world”, which seems almost completely real?
    5. What is a special term, which means “to obtain stored information from a computer’s memory”?
    6. What do we call a disk on which a large quantity of information can be stored?
    7. What do you call a sudden, unexpected computer failure?
    8. What is the term for the electrical or electronic components of a computer?
    9. What do we call a large collection of data that is stored in a computer system?
    10. What is the term for a set of instructions secretly put into a computer that destroys the information stored in it and stops it from working normally?
    11. Where on the Internet can you look for information about products and services offered by a company or organization?
    12. What is WWW?
    13. What store of information can you easily put into your pocket?
    14. What do we call a set of computer programs to control the operation of a computer?
    15. What kind of computer can you use on the plane?

    4. Рефлексия.

    Were the questions difficult for you?

    Did you know the answers to all questions?

    Could you explain the answers in Russian or in English? What was easier for you?

    Have you learnt something new? Do you think it’s useful to know?

    А. Listen to the interview with Mike Phillips, a journalist and match phrases from the interview (first column) to the ones similar in meaning from the second column. Add more uses of computers to the mind-map.

    1. searching for a) keeping a diary
    2. plug into b) looking for
    3. an integral part c) save the time
    4. user-friendly d) easy to use
    5. reduce the time e) a necessary part
    6. keeping track of life f) connect to

    В. Listen to the interview again and fill in the gaps with the phrases from the table

    1. I use it mainly for word processing (but not for writing, which I still do with a pen), ________, _______________ from the Internet, for writing purposes or for traveling.
    2. I used to think the PC’s main purpose in our lives was to ______________ it took to get things done so that people could enjoy other hobbies – skiing, for example.
    3. The PC is becoming ______________ of our private and professional lives I should say.
    4. It was a small thing produced here in England, _____________ the TV.
    5. And that was what got me really interested because the Macintosh is very _____________ .

    6. Чтение.

    Read the story “Steve belonged to the Net”and put the linking words where it is necessary. Answer the questions after the text.

    7. Грамматика.

    (Работа проводится фронтально, обсуждается стратегия выполнения заданий в формате ЕГЭ раздел “Чтение”, следует сделать акцент на необходимость знания грамматических структур для успешного выполнения заданий.

    1. Why are the linking words in the text so important?
    2. Which sentences in the first paragraph describe facts and which a process? Name the grammar forms of the verbs. Find some other cases in the text.
    3. Read the sentences with while and when. Which grammar forms help to describe the actions in the past?
    4. Read the underlined sentences in the 6 th paragraph. Which was earlier in time? How do you know? Find other cases in the text.

    Read this paragraph. Somebody is talking about using computers. Complete the text by choosing one word for each gap. One of the words is used twice.

    For me, computers are a (1) _________ to an end, nothing (2)_________ . I don’t find them interesting in (3) __________ . They enable me to do things that I need to do, (4) ________ as sending emails or checking information on websites to help me (5) __________ my homework or connected to one of my hobbies. But (6) __________ my sister the situation is (7) ________ different. It’s like you can’t believe we’re (8) ___________ related. She is obsessed with computers. I don’t understand, but that’s the truth.

    8. Говорение.

    In groups of three discuss the text “Steve belonged to the Net”. Answer the questions:

    1. Why was the author so surprised that Steve didn’t want to talk to him?
    2. How does the author describe his emotions?
    3. Why was he worried in the end of the narration?
    4. Can social networks substitute real life communication? What is your opinion?
    5. How much time do you personally spend on the Net?
    6. Do you have enough time for your hobbies or doing sport?
    7. Would you rather have a computer or a person for company on a desert island?

    Discuss with your partners whether computers are friends or foes in our life. Use the expressions on p. 242-243 of Student Books.

    Работа в группах по 3 человека. (Представление своих аргументов, выражение согласия/несогласия.)

    9. Подведение итогов урока.

    Teacher: Well, I’d like to say that we have worked hard and you’ve been very active. I see that the problems we’ve discussed today are very interesting to you. I’d like you to express your attitude towards the exercises we’ve done and strategies we’ve discussed. What was difficult for you? What was new? Was it useful? Are you sure that you can express your opinion whether computers are friends or foes?

    10. Домашнее задание.

    SB упр. 2(1), стр. 240, диалог в группах “Computers: friends or foes?”

    Класс: 11в

    Тема урока: «Научно технический прогресс»

    Тип урока: развитие умений устной речи по заданной теме

    Вид урока: комбинированный.

    Цель: комплексное формирование лексико-грамматических навыков учащихся в рамках темы, обучение устной речи в рамках темы “Научно-технический прогресс”.

    образовательные – систематизировать лексический материал по теме “Компьютерные технологии”, развитие умения читать с разными стратегиями (выделения главных и второстепенных фактов; формирование умения цельного понимания прочитанного с целью дальнейшего использования полученной информации, расширение лексического запаса, совершенствовать навыки аудирования текста с общим охватом содержания и с извлечением конкретной информации, выражать мнение по обсуждаемой проблеме совершенствовать навыки говорения с извлечением нужной информации, совершенствовать речевые навыки, в том числе монологической

    развивающие – способствовать развитию творческих способностей учащихся, развивать умение выражать свое мнение и приводить аргументы, развивать навыки оценивания в процессе обучения, развитие способности к анализу, синтезу, развитие дедуктивного мышления, воображения, внимания

    воспитательные – воспитывать умение работать в группах, индивидуально; способствовать формированию позитивного отношения к иностранному языку, формировать позитивное отношение к собеседнику, воспитание убеждённости в приоритетности общечеловеческих ценностей, воспитание потребности к творчеству

    Методы: критическое мышление при работе с текстом (фишбоун)

    Ресурсы: компьютер, проектор, аудиозаписи, раздаточный материал.

    Ход урока

    1.1 Организационный момент. Teacher: Good morning everybody! Glad to see you today! I hope you feel good. I wish you to enjoy our lesson!

    1.2. Определение темы и цели урока учащимися

    T: Are you ready for a challenge?

    (Students are divided into 3 small groups according to the pictures they’ve chosen). Учащиеся делятся на 3 группы по картинкам.

    Introducing with the Evaluation Card and Rules of working in groups. Знакомство с Оценочным листом и правилами работы в группе.

    Now I want you to study careful pictures and try to guess the theme of our lesson. (Technology and progress). Predict please the aims of the lesson, what do you think we’ll do today? Определение темы и целей урока учащимися, обсуждение в группе

    Today’s challenge

    is about TECHNOLOGY AND PROGRESS.

    I think it sounds really interesting. we can see throughout history, humans have moved forwards

    because of inventors and their inventions.

    2. Осмысление

    2.1.Знание. Now here are some questions for you. Ответы на вопросы по теме урока. Мозговой штурм.

    How has technology helped improve life in the home?

    What new technology do you expectto see in the future?

    Please pay attention to the slides, they help you to find your own ideas, you may work individual or in a group

    2.2. Понимание. Работа с текстом. Стр 78-79 просмотровое чтение и ответы на вопросы по общему пониманию материала

    Now students I want you to scan the magazine article and do the exercise 2.

    answer the question: What is an Eye Tap? (wearable computer)

    Do the Exercise 2.

    2.3. Применение. Now I want you to study the text careful and use the strategy “Fish bone ”Стратегия Фишбоун. Работа с текстом статьи. (утверждение, проблема, факты, решение)

    2.4. Анализ. Аудирование песни «In the year 2525».

    a) Fill the gaps in the text. Заполнить пропуски

    b) Match singer’s predictions with the years. Соотнести даты с событиями описываемыми, в песне

    c) Answer the questions.Выразить мнение по предсказаниям в песне

    3. Рефлексия. «Мишень»

    10 – полезно (enjoyed)

    8- неплохо (satisfied)

    6- не удовлетворён работой (nervous)

    The basis of scientific and technical progress of today is new informational technology which is very different from all the previous technologies. Thanks to up-to-date software and robots new informational technologies can make many processes much faster and transmit information more quickly. It is important today because the quantity of information grows rapidly.
    New informational society has its peculiarities. Firstly, more and more employees work in the sphere of service and information. Secondly, more and more huge databases appear to collect and store the information. And finally, information and IT become goods and start playing important part in the country’s economy.
    These processes affect social structures and values.
    It becomes important to learn to get new knowledge quickly and sometimes to change your qualification. IT can first lead to unemployment, but later create even more workplaces especially for highly qualified professionals. While the hardest work can be performed by robots and routine calculations by computers, in the future people with the most creative mind and numerous fresh ideas will get better career chances.
    On one hand technology development gives more access to professional and cultural information and leads to new forms of individual enterprises, but on the other hand there is a danger of total control of private life unless special laws are enforced by the government.
    Another danger is “intellectual terrorism” when computer viruses block important programs.
    There are other directions of technical and scientific progress of today.
    One of them is the development of new ecologically clean sources of energy using sun, gravitation, winds or rain. New kind of transports and new agricultural methods that do not harm our nature are being developed today.
    Breakthroughs in science have led to creation of artificial viruses for new medicines and products, body organs for transplantation and productive soils for growing vegetables and crops. Many new materials and technologies are being used in our everyday life.
    All these innovations may have influence on our life, social relations and globally on our Earth.
    The influence can be very different: from psychological and health problems of children who spend too much time online to an opportunity to prevent genetic diseases for future generations.
    But the most difficult problems the humanity faces are global problems.
    The first and foremost is ecological problem: pollution of air, water and soil, exhaustion of natural resources. Renewable natural resources such as oxygen, forests, flora and fauna do not have enough time to regenerate. This leads to different changes in climate and nature such as depletion of ozone layer and other things that has not been properly studied by scientists yet.
    Other crucial problems include wars, epidemics, and demographic problems.
    The only way to solve them is to work globally and in cooperation with other countries. And here the humanity should find a way to use new technologies for the common good. The solution of these problems cannot be postponed because otherwise people will have fewer chances to survive on this planet.

    Научно-технический прогресс

    Сегодня в основе научного и технического прогресса лежат новые информационные технологии(ИТ), которые значительно отличаются от всех предыдущих технологий. Благодаря новейшему программному обеспечению и роботам, новые ИТ могут ускорить многие процессы и быстрее передавать информацию. Сегодня это важно, потому что количество информации быстро растет.
    Новое информационное общество имеет свои особенности. Во-первых, больше и больше сотрудников работают в сфере обслуживания и информации. Во-вторых, появляется все больше огромных хранилищ баз данных, для сбора и хранения информации. И наконец, информация и ИТ становятся товарами и начинают играть важную роль в экономике страны.
    Эти процессы влияют на социальные структуры и ценности.
    Становится важно получать быстро новые знания и иногда менять свою квалификацию. ИТ вначале могут привести к безработице, но затем создают даже большее число рабочих мест для высококвалифицированных специалистов. В то время как самая тяжелая работа может выполняться роботами, а стандартные вычисления компьютерами, в будущем люди с самым творческим сознанием и большим количеством свежих идей будут иметь лучшие карьерные возможности.
    С одной стороны, развитие технологий дает больше доступа к профессиональной и культурной информации и приводит к созданию новых форм индивидуальных предприятий, но с другой стороны, есть опасность тотального контроля над частной жизнью, если специальные законы не будут приняты правительством.
    Другая опасность – это “интеллектуальный терроризм”, когда компьютерные вирусы блокируют важные программы.
    Есть и другие направления развития научно-технического прогресса сегодня.
    Одно из них это развитие новых экологически чистых источников энергии, используя солнце, гравитацию, ветер или дождь. Сегодня развиваются новые виды транспорта и новые сельскохозяйственные методы, которые не вредят природе.
    Научные открытия привели к созданию искусственных вирусов для новых лекарств и продуктов, органов для трансплантации и производительных почв для выращивания овощей и злаков. Множество новых материалов и технологий используются в нашей повседневной жизни.
    Все эти новшества могут иметь влияние на нашу жизнь, социальные взаимоотношения и в мировом масштабе на нашу Землю.
    Влияние может быть различным: от психологических проблем и проблем со здоровьем у детей, которые проводят слишком много времени в интернете до возможности предотвращать генетические заболевания у будущих поколений.
    Но самые сложные проблемы, с которыми сталкивается человечество – это глобальные проблемы.
    Первая и главная это экологическая проблема: загрязнение воздуха, воды и почвы, истощение природных ресурсов. У возобновляемых природных ресурсов, таких как кислород, леса, флора и фауна не хватает времени на восстановление. Это приводит к различным изменениям в климате и в природе, таким как истощение озонового слоя и другим явлениям, которые еще не достаточно изучены учеными.
    Другие ключевые проблемы это войны, эпидемии и демографические проблемы. Единственный способ решить их – работать глобально и в сотрудничестве с другими странами. И здесь человечество должно найти способ использовать новые технологии для общего блага. Решение этих проблем нельзя откладывать, иначе у людей останется меньше шансов выжить на этой планете.

    Access – доступ
    affect – влиять
    breakthrough – открытие, достижение, научный прорыв
    calculation – вычисление
    common good – общее благо
    crops – зерновые культуры
    crucial – важнейший, ключевой
    database – базаданных
    development – развитие
    to develop – развивать
    to enforce – зд. приводить в силу (закон)
    to face – сталкиваться
    genetic – генетический
    global – глобальный, всемирный
    to harm – вредить, наносить вред
    highly qualified – высококвалифицированный
    humanity – человечество
    to lead – вести к чему-то
    otherwise – иначе, в противном случае
    peculiarities – особенности
    postpone – откладывать, переносить (во времени)
    properly – как следует, должным образом
    quantity – количество
    rapidly – быстро
    to regenerate – восстанавливаться, возрождаться
    renewable natural resources – возобновляемые природные ресурсы
    routine – обычный, стандартный
    software – программное обеспечение
    to solve a problem – решать проблему
    solution – решение
    source – источник
    survive – выживать
    transmit – передавать, переслать
    unemployment – безработица
    up-to-date – новейший, современный
    values – ценности

    Answer the questions
    1. Why is IT progress different from other progresses?
    2. What are the peculiarities of information society?
    3. What is the role of information in this society?
    4. According to the text who will have better career chances in the near future and why?
    5. What are the possible dangers of wide access to information?
    6. What ecologically clean sources of energy do you know?
    7. How can scientific innovations influence our everyday life?
    8. What are the key problems that humanity faces today?
    9. How can these problems be solved?
    10. What ecological problems are mentioned in the text?
    11. What are the benefits of the scientific and technical progress?
    12. What are the drawbacks of the scientific and technical progress?
    13. Find in the text synonyms to the words “new”, “fast”, “important” and “to send”. Can you think of other synonyms to these words?
    14. Translate the underlined words and use them in your own sentences.




    Related topics:

    1. Progress – прогресс, развитие, достижение Перевод слова Age of progress – эпоха расцвета progress of science – прогресс науки the patient is making good progress – больной быстро поправляется impediment... ...
    2. Scientific – научный Перевод слова Scientific attitude – научный подход scientific classification – научная классификация the scientific community – научный мир a scientific research establishment – научно-исследовательское учреждение Scientific reason,... ...
    3. {adj. phr.} Going ahead; being made or done;happening. Plans are in progress to build a new school next year. A dog ran out on the playing field while... ...
    4. Топик Достижения науки, научно-техническая революция и наша повседневная жизнь – описывает, как изменилась наша жизнь, благодаря неисчислимому количеству изобретений. Даже трудно предположить, когда было сделано самое-самое первое изобретение. Из самых... ...
    5. Идиома: in progress Перевод: выполняться; быть в процессе; происходить в эту минуту Пример: The meeting is now in progress so we can’t enter the room. Собрание идет прямо сейчас, поэтому... ...
    6. Топик Роботы рассказывает о возможном будущем, в котором роботы будут во всем помогать человеку. Предполагается разработка новых усовершенствованных моделей, в том числе, и андроидов. Есть еще проблемы, которые предстоит решить... ...
    7. New scientific theories 3rd RunnerUp – Communist China is technologically underdeveloped because they have no alphabet. The lack of an alphabet means the Chinese cannot use “acronyms”; thus, they cannot... ...

      4. Аудирование - 12 min.

      Repeat the words after me

      To be scared - пугаться

      To replace- замещать

      Liberate - освобождать, сдвигать

      Spot - точка

      Artificial - искусственный

      Прочтение слов

      Now we are ready to start

      Видео с ресурса Интернет:

      Просмотр ролика

      Студенты отвечают

      You are going to watch the video once again with the text. While watching do task number 2, the 2nd exercise.

      Просмотр, выполнение задания

      Let’s check your work…

      Студенты зачитывают ответы

      5. Обучение письму - 16 min.

      Прочтение текста

      I’m sure that

      Примерныеответы:

      -they are very convenient

      -they can be used for study

      Teacher:

      7. Домашнее задание - 4min.

      Don’t forget to:

      *Use “opinion” expressions

      -they are very convenient

      -they can be used for study

      -prices of models and providers are decreasing

      Thank you for the lesson.

    Просмотр содержимого документа
    «Методическая разработка урока "Научно-технический прогресс" »

    Методическая разработка урока

    Паспорт урока

    Преподаватель: Глазырина А.В., ГБОУ СПО РМЭ «ЙОТСТ»

    Тема: « Technical progress (научно-технический прогресс)»

    Дисциплина: английский язык

    3-й урок по теме (заключительный)

    Тип: комбинированный урок (урок-обобщение пройденного материала)

    Цель: Совершенствование навыков аудирования и умений письменной речи в рамках изучаемой темы «Technical progress (научно-технический прогресс)»

    Задачи:

    Образовательные :

    1) систематизировать лексический материал по теме;

    2) совершенствовать навыки аудирования с общим охватом содержания; и с извлечением конкретной информации;

    3) совершенствовать умения письменной речи (эссе-выражение собственного мнения);

    Воспитательные :

    1) содействовать развитию интереса к изучению иностранного языка;

    2) содействовать повышению уровня мотивации на уроках через средства обучения;

    Развивающие:

    1) развивать умение выражать свое мнение и приводить аргументы;

    2) развивать аналитические способности (сопоставлять, сравнивать, обобщать);

    3) создавать условия для развития внимания, памяти, воображения, фонематического слуха;

    4) содействовать формированию самостоятельной познавательной деятельности;

    5) развивать слухо-произносительные навыки.

    Методы: объяснительно- иллюстративный, частично- поисковый;

    Формы обучения: фронтальная, индивидуальная, в парах;

    Средства обучения:

    Дидактические: фрагмент рабочей тетради к уроку, презентация, видеоролик

    Технические: проектор, экран, компьютер, подключение к Интернет

    Междисциплинарные связи: Информатика, тема «Введение»

    Использованные источники:

      ExamSuccess. Подготовка к ЕГЭ по английскому языку. W.Rimmer, О.Виноградова, Л.Кожевникова. CambridgeUniversityPress, 2014

      Голицынский Ю.Б. Пособие по разговорной речи. - СПб.: КАРО, 2007

      сайтwww.youtube.com. « Are machines really taking our jobs?» (Действительно ли машины забирают нашу работу?)

      сайт http://festival.1september.ru/Открытый урок по английскому языку в 10 классе по теме «Научно-технический прогресс»

    План урока

    Этапы урока

    Хронометраж (мин.)

    1.Организационный этап

    приветствие

    сообщение темы и целей урока

    2. Речевая разминка, активизация пройденного материала

    3. Аудирование аутентичного текста

    4. Обучение письму

    5. Подведение итогов урока

    6. Домашнее задание

    Конспект урока

    1. Организационный этап - 1 min .

    Teacher: Good morning everybody! Glad to see you! Sit down please.

    2. Сообщение темы и цели урока - 2 min .

    Teacher: So, students, today we are going to talk much about computers and technic. The topic of our discussion is“Technical progress” Please, read the statement on the screen and try to guess what the main aim of our lesson is:

    Computers aren’t intelligent, they only think they are”

    (Студенты высказывают свои идеи)

    3. Речевая разминка. Актуализация лексики по теме.-6 min .

    Let’s begin with a game! Fill in the mind map. You may use your workbook, task 1.

    Работа ведется фронтально, назвавший свой вариант последним – победитель.

    Примерные ответы студентов:

      searching for information

      typing and keeping information

      listening to music

    • printing documents

    • chatting with friends and relatives

      using social networks…

    If you are ready, name one of your statements.

    4. Аудирование - 12 min.

    Now let’s consider one more point of view on the idea “Computers aren’t intelligent, they only think they are”. Watch the video and try to guess Are Machines Really Taking Our Jobs?

    Before watching, please, translate the words in task 2 exercise 1.

    Repeat the words after me

    To be scared - пугаться

    To replace- замещать

    Liberate - освобождать, сдвигать

    Spot - точка

    Artificial - искусственный

    Прочтение слов

    Now we are ready to start

    Видео с ресурса Интернет:

    Просмотр ролика

    So, Are Machines Really Taking Our Jobs?

    Студенты отвечают

    You are going to watch the video once again with the text. While watching do task number 2, the 2 nd exercise.

    Видео из Интернета с субтитрами

    Просмотр, выполнение задания

    Let’s check your work…

    Студенты зачитывают ответы

    5. Обучение письму – 16 min.

    We are close to the progress too. Read the article about smartphones and answer the questions that follow it.

    Прочтение текста

    If the article did not have the title, would it be clear from the text that the author really hates smartphones? Why?

    Do these paragraphs sound more like somebody’ opinion or like an argument against smartphones?

    Imagine that this is not a magazine article, but an opinion essay with the question

    “Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?” Do you think these paragraphs would get a good mark? What is missed in them?

    How can you make this text sound like an opinion essay? Rewrite part A or B so that it sounds like your opinion. You may do it in pairs. The first change has been done for you.

    First of all, I don’t think that teenagers really need a smartphone…

    You can use the following expressions in your essay to express your attitude towards the topic:

    In my opinion/view I think/believe that

    I don’t think It seems to me that

    I’m sure that

    So, we are listening to your variants

    Now tell me please if smartphones have positive sides? What are they?

    Примерныеответы:

    -they are very convenient

    -they can be used for study

    -prices of models and providers are decreasing

    6. Подведение итогов урока - 4min.

    Teacher: Well, I’d like to say that we have worked hard and you’ve been very active. I see that the problems we’ve discussed today are very interesting for you. I’d like you to express your attitude towards the exercises we’ve done and strategies we’ve discussed. What was difficult for you? What was new? Was it useful? Are you sure that you can express your opinion whether modern technologies are friends or foes?Thank you. Your marks are…

    7. Домашнее задание - 4min.

    At home write an answer agreeing with the question “Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?”

    Don’t forget to:

    *Start with the topic sentence

    *Use “opinion” expressions

    * the model text, for its structure and use of linking phrases

    *the notes, if you don’t have your own ideas

    -they are very convenient

    -they can be used for study

    -prices of models and providers are decreasing

    Thank you for the lesson.

    Приложение

    Фрагмент из рабочей тетради

    по дисциплине «Иностранный язык (английский)»

    Инструкция по работе с тетрадью:

    1. Внимательно слушать объяснения преподавателя;

    2. Выполнять задания в специально предоставленное на занятии время;

    3. Чётко следовать инструкции по выполнению каждого задания;

    4. Записи в тетради выполнять ручкой или карандашом по согласованию с преподавателем.

    Студенту разрешается делать записи карандашом на полях тетради, если возникли трудности при выполнении заданий для самостоятельной работы, чтобы в дальнейшем получить консультацию преподавателя.

    Technical progress

    LESSON 3

    Цель занятия :

    Обобщение и систематизация знаний по теме занятия

    Computers aren’t intelligent, they only think they are.

    Aim: to practice general ideas on a typical topic

    Make your own notes about the topic below


    Computers are used for


    Aim: to understand the general idea and specific information while watching a video

    Exercise 1: You are going to use the Internet resource http://www.youtube.com/watch?v=gEzuWWmn9xI . Study the words below, watch the video and try to guess Are Machines Really Taking Our Jobs?

    To be scared- to be afraid

    To replace- to change

    Luddites- British industrial workers

    Liberate- rescue, move

    Artificial- not natural

    Exercise 2: Watch the video once again and point out the correct answers


      What questions is Derek Thompson used to answer?

      questions about money and business;

      questions concerned with science and technology;

      questions on economics;

      The reason of the luddites’ protests was…

      the invention of a computer;

      new spinning machines;

      the problems with fees;

      What was the most popular occupation among the Americans of 1900?

      Military service;

      When did people begin to worry about loss of employment because of machines?

      since machines started to take over farm jobs;

      since machines began doing factory work;

      when people started using machines in “white-collar” professions;

      What are robots good at according to people’s comfort?

      at repetitive tasks;

      at the network industry;

      at managing robots;

      Why are our lives better according to the speaker?

      because we have invented WiFi and iPad;

      because human replacing technology came before us;

      because robots replaced our jobs.

    Aim: to practice adding linking points and ideas

    Read the article about smartphones and answer the questions that follow it.

    Why I hate smartphones


    1. If the article did not have the title, would it be clear from the text that the author really hates smartphones? Why?

    2. Do these paragraphs sound more like somebody’ opinion or like an argument against smartphones?

    3. Imagine that this is not a magazine article, but an opinion essay with the question

    Do you think these paragraphs would get a good mark? What is missed in them?

    4. How can you make this text sound like an opinion essay? Rewrite part A or B so that it sounds like your opinion. Use the functional phrases.

    Functional phrases

    In my opinion/view I think/believe that

    I don’t think It seems to me that

    I’m sure that


    Example: First of all, I don’t think that teenagers really need a smartphone…

    5. Home task: Write an answer agreeing with the question “Smartphones are becoming very popular with young people. Is a smartphone the gadget every teenager should have? What is your opinion?”

    They are very convenient

    They can be used for study

    Prices of models and providers are decreasing

    Don’t forget to:

    *Start with the topic sentence

    *Use “opinion” expressions (functional phrases)

    Get help from:

    * the model text, for its structure and use of linking phrases

    *the notes, if you don’t have your own ideas

    Поделитесь с друзьями или сохраните для себя:

    Загрузка...